19 år

Jaha ja, idag var det min födelsedag. Igen. Förra året var jag sjukt stressad över födelsedagen eftersom jag hade både teoriprov och uppkörning. Men det gick ju väldigt bra det - tog ju som sagt körkortet samma dag! Men, detta året har det varit en väldigt lugn och skön dag! Ganska lång, men hyfsad chill skoldag. Sedan ridning och sen hem för att äta god mat och chokladtårta! Mättande som bara den och nu har jag hyfsad matkoma. Så ska faktiskt bara ta och duscha och sedan sova.
 
Imorgon väntas även det en chill skoldag - endast vernissage och sedan utskrivning av bilder och sånt. Kanske får göra det på andra lektionen också då vi har textkommunikation. På kvällen väntas det utekväll med kompisar. Först middag på Pinchos och sedan blir det utgång till Trädgår'n där Panda da Panda och några fler spelar. Riktigt najs! 
 
Men vi hörs imorgon, för nu ska jag duscha, puss
 
Med brist på bilder så får ni bild på den fina tårtan min syster gjorde. Otroligt god och mättande.

100-dagars

I tisdags var det fullt upp, som det brukar vara. Började med skola och sedan ett möte på Arena 29, sista mötet innan dörrarna slår upp för fotoutställningen. Som är redan nästa vecka (!!). Sedan var det iväg till stallet med Lukas, var där i ca 1,5h, åkte hem med honom till hans mamma och jag käkade även där.
 
Sedan vid sju började jag göra mig i ordning, för vid halv elva var det äntligen dags för 100-dagars festen (som egentligen blev 85-dagars fest)! Men började hela kvällen med en drink på Pinchos tillsammans med Felica. Riktigt mys! Vid tjugo halv elva mötte vi upp Amanda och Bea, för att sedan dra oss till Upstairs där festen skulle hållas. Blev faktiskt en lyckad kväll! Dock kunde lokalen varit bättre, menmen annars var det bra och en trevlig kväll! Tyvärr åkte jag hem redan vid ett för att jag inte ville missa den sista bussen. Men bra var väl det, i sin längd, eftersom jag inte ville spendera varenda krona jag har på alkohol, hahah. Ska trots allt ut och äta/dricka med mina kompisar imorgon - så då måste jag ju ha pengar till det också.
 
 
Biljetten in till festen // Pinchos
 
 
Fördrink: soda pop, loka & cider // vitlöksbröd
 
 
Facelook för kvällen, tagen vid halv två // Enda bilden som togs under hela festen (outfit)

Lax

 
 
 
Lax är väl ändå den godaste lunchen/middagen man kan äta? Detta åt jag i alla fall i lördags - ugnstekt lax, couscous, dillsås och gruka. Så smaskigt!

Jag fick ett A...

... på muntlig redovisning! Ni anar inte hur glad jag blev när jag fick höra detta. Jag och två andra klasskompisar, Alice och Vera, skulle hålla en lektion/redovisning om krigsfotografins historia. Denna skulle ligga på 20 minuter och man skulle prata om det i ett 100-årigt perspektiv. Men efter att ha övat på den några gånger så tyckte jag att den kändes väldigt platt och jag hade även svårt flera gånger att få in rätt bild (powerpoint bild, dvs) under rätt stycke. Men på något sätt lyckades vi när vi väl presenterade arbetet och det slutade med att vi fick ett A på hela presentationen! 

Nu kanske flera tycker att ett A inte är så märkvärdigt när det gäller just muntlig presentation. Men det är en väldigt stor grej för mig eftersom jag alltid blir så nervös när jag ska prata inför klassen. Denna gång var det dessutom för fotoklassen, där typ inte halva gänget går i parallellklasserna, vilket gör att det blir ännu jobbigare. Men jag lyckades! Vi lyckades! Jag är så stolt över mig själv att vi lyckades med det här. Ett så stort arbete som gjode att vi var lite sena i tajmingen (men tack vare en akuttid för min lärare så blev vår presentation uppflyttad två veckor). Vi lyckades ändå få ihop en presentation på hela tjugo minuter! Det är stort det. 
 
Sen pratade vi ju som sagt om krigsfotografins historia, som är ett ganska svårt ämne att hitta bra information på. Men tack vare en av mina favoritlärare (som jag tyvärr inte har kvar längre, på vanliga lektioner), så fick vi ungefär hälften av all information av honom. Men det var ett väldigt intressant ämne och jag tror därför att det var just det som gjorde att vi fick högsta betyg! Vi pratade inte bara om det tragiska utan tog upp olika perspektiv, la in våra egna tolkningar och pratade en hel del om just fotografer, kameror och utvecklingen som skett. 
 
Nej, det finns inte mycket mer jag kan säga. Mer än att detta gjorde att jag har fått en extremt stor självförtroende-höjning vad gäller muntlig framställning! Detta gjorde mig gott. Detta kan jag leva länge på.
 

Couscous med ägg

 
Häromdagen var det lite ont om tid mellan middagen och gymmet så ville bara ha någonting snabbt att äta. Så stekte två ägg och kokade lite couscous. Enkelt men väldigt gott! Det kanske inte ser så aptitligt ut, men testa! Superenkelt att göra och så är det perfekt innan gymmet. 

The first time

Filmer och serier är något jag tycker om väldigt mycket. Och något jag gärna spenderar tid på. Jag såg nyligen filmen "The First Time", där Britt Robertson och Dylan O'Brien är huvudroller.
 
Filmen handlar om Dave (Dylan) som är förälskad i en tjej som han inte kommer att kunna få och Aubrey (Britt) som är ihop med en äldre kille som inte riktigt förstår henne. Båda har med andra ord lite komplicerade förhållanden. Som jag förstår det som, så utspelar sig filmen under endast under några få dagar. Det hela börjar med att Dave och Aubrey möts i en gränd, utanför ett party. De pratar och blir genast kompisar. 
 
För att inte spoila för mycket, så lämnar jag handlingen där. Jag tycker att filmen var väldigt bra! Jag är svag för romantiska filmer med inslag av komedi. Det är något jag uppskattar väldigt mycket! Sedan har jag även blivit väldigt svag för Dylan O'Brien.. Och då menar jag väldigt svag. Allt på grund av Teen Wolf. Anyways, filmen får en 4,5/5 från mig. Den får dock inte full pott eftersom den är lite förutsägbar, men det är ju nästan alla filmer nuförtiden. Den är i alla fall väldigt mysig och en film jag troligtvis kommer att se på fler gånger. 
 
Tänkte lägga in trailern till filmen, men tyvärr så går inte det. Vet inte varför, men klicka här ifall ni vill se den. 

Proteingröt

 
 
 
Gjorde proteingröt för ett tag sedan. Dessvärre var det inte så gott med proteinpulver med smak av annans, så förhoppningsvis är det godare med någon annan smak! Med det var väääldigt gott att äta havregrynsgröt tillsammans med päron, banan och mjölk - så det kommer att ätas fler gånger. 
 
Har dessvärre inga andra bilder på lager, än massa mat-bilder! Så hoppas att ni står ut med det. Nu börjar det bli fint väder ute, så ifall det håller i sig så kanske jag går ut och fotar lite i helgen. Men ska försöka att bli bättre på det här med bloggning, det är bara det att jag har hamant i en svacka för tillfället.

Gröngul frukost

 
 
 
Ägg är verkligen en perfekt start på morgonen. Innehåller mycket protein och man är även otroligt mätt en lång tid. Två ägg och två mackor med ost, skinka, gurka och salladblad fick bli min frukost för ett tag sedan. Extremt gott! Och hur fint såg det inte ut att vara?