På grund av skolan...

... så har jag inte orkat bry mig om träningen. Som ni som följt bloggen ett tag kanske har märkt. Förra året och fram till februari så var jag väldigt aktiv, men efter det har det gått utför. Har inte satt min fot på gymmet på 3 (!!) månader. Det är förfärligt. Och inte nog med det så har jag även tryckt i mig godis, läsk, chips etc. Jag har inte alls tänkt på min diet, träning eller hälsa. Jag hatar mig själv för det eftersom jag hade ett mål. Ett mål jag delvis ville uppnå till min 18årsdag. Ett mål jag inte ens kom halvvägs till. Allt detta har nu resulterat i ett lite sämre självförtroende, att jag känner mig ofräsh och äcklig inombors, att jag inte är nöjd med mig själv eller min kropp. Vilket jag faktiskt gjorde ett tag förra året. 
 
Men på grund av skolan så har jag inte orkat göra någonting. Skolan har sugit ur all min energi och så fort jag kommit hem så har jag satt mig i sängen, tittat på serier och någon gång somnat. Det är inte bra någonstans. 
 
Jag ska därför dagen efter skolavslutningen, 11 juni, påbörja mitt hälsosamma liv igen. 6 månader klarade jag mig utan sötsaker förra året - med några få undantag. Detta år ska jag klara mig 7 månader och sedan fortsätta hela 2015. Jag ska nå mitt mål denna gång och jag ska inte ge vika åt något. Jag ska kämpa och inte ge upp. 
 
Jag ska börja äta nyttigt igen och strunta i allt som innehåller tomma kalorier, onyttigt socker och onödigt fett. Jag ska börja äta nyttigt och må bättre. Jag ska känna mig fräsh inombords - vilket i sin tur gör att jag känner mig gladare. Jag kommer börja stenhårt dagen efter skolavslutningen, men nu innan ska jag dra ner på sockret och allt det onyttiga. Men jag märker att jag behöver det för att kunna plugga. Hur tragiskt är inte det? 
 
Jag har redan börjat lite smått med det hälsosamma. Försöker så gott jag kan att tänka hälsosamt före "gott". Förstå mig rätt där! Men ibland går det inte, men det är lika bra att börja nu och dra ner på det och dagen efter skolavslutningen börja på riktigt. 
 
Och vad gäller träningen så har den som sagt varit värdelös. Om man bortser från ridning 1-2 gånger i veckan och dans 1 gång i veckan. Förut tränade jag 5-6 gånger. Det är en väldigt stor skillnad. Jag ska därför pausa mitt gymkort nu under första delen av sommaren, när jag är borta och jobbar. När jag är där kommer jag fokusera på konditionen och mage. Få upp konditionen så att jag kan känna mig bra. För nu får jag ångest varje gång vi har kondition på idrotten - min kondition är så värdelös att jag mår dåligt. Inte roligt alls. Sen ska jag träna upp magen så att jag kan få bättre magmuskler eftersom det är något man måste ha när man rider och dansar och som jag inte har jättemycket av just nu. Men det ska komma.
 
Hur ska jag då göra för att klara detta? Jo, jag ska vara stenhård mot mig själv. Jag ska be mamma sluta köpa godis, chips etc. Jag ska få henne att köpa nyttigare mat och kanske bidra själv. Min syster har redan börjat lite smått. Och fortsätter hon så kommer det att bli perfekt. Jag får inte ge vika för något och speciellt inte när någon bjuder på godis. Jag får alltså inte säga "en godisbit kan jag ta, det skadar inte". Kanske inte till en början, men tänker jag så varje gång så kommer jag gå tillbaka till gamla mönster. Det jag håller på med nu. Det var precis det jag gjorde förra året, under december månad. Hade jag inte gjort det så hade jag fortfarande inte ätit godis. Så det är prio ett - undvika all godis, glass, läsk och kakor. Även om det bara är en liten bit. När det mesta av skolarbetet är avklarat, så ska jag börja skriva en plan. En plan som jag ska hålla. Jag ska skriva upp vad jag ska träna och hur mycket jag ska äta. Jag skulle gärna vilja skriva vad jag ska äta också, men det blir svårare eftersom det är mamma som lagar maten. Men jag ska göra mitt bästa. Jag ska också försöka lägga upp ett mål med hur mycket jag ska gå ner i veckan, så att jag kan se mitt mål ännu tydligare. Gör jag det så får jag säkert upp motivationen mycket lättare. 
 
Denna gång ska jag nå mitt mål. Jag ska känna mig nöjd, hälsosammare och få bättre självförtroende. Det finns inget jag hellre vill göra nu. Jag vill komma igång med träningen igen och äta nyttigare. Nu ska jag ändra mig själv - till en hälsosammare person. Jag ska känna mig nöjd med mig själv.
 
 
Springning/powerwalk och gymmet ska ännu en gång bli min bästa vän. Och denna gång ska jag även hålla igång det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback