Hoppträning - Cameron ♥

Hoppträningen idag gick riktigt bra! Hade min älskade kung. (Treasure är min prins). Han var alert, pigg och framåt under hela ridpasset - från början till slutet. Vanligtvis brukar han vara lite seg i början och man får verkligen jobba för att få honom framåt och lyssna på skänkeln. Men idag var det helt tvärtom. Han lyssnade från första början och han gick i fin form tidigt under passet. 
Skritten - framåt. Skrittade på fint på fyrkantsspåret. Men när vi skrittade på volter blev det lätt lite segt. Dock ingen fara då vi endast gjorde det när de andra hoppade. Och så fort det var vår tur så blev han framåt igen, så det är inget att klaga på.
Traven - likadant här, framåt och pigg. Lyssnade lätt på mina hjälper. Var lätt att göra tempoväxlingar på. Både att få tillbaka honom och sedan få honom att gå framåt. 
Galoppen - rullade på fint. Kunde reglera farten lika fint här, trots att jag oftast skänklar på honom då han annars blir lite seg. Men det gick bara bra varje gång i galopperade.
 
Övningen - det vi övade på idag var att rida på en åtta, (se bild nedanför). Började med trav över cavalettibommar, galoppfattning, hoppa och sedan sjunka tillbaka för att trava över bommar igen och sedan fattning och hinder. Efter hand byggde min tränare upp bommarna till hinder och då var det endast galopp hela vägen. I början då det var trav över bommar så var han verkligen på alerten så att det råkade bli lite galopp, men min tränare sa att man ska uppmuntra honom i det läget eftersom han vanligtvis är rätt seg. Så det gjorde absolut ingenting! 
 
Där det är blåa och röda "bommar" blev sedan som de gröna. Och det var dock inte lika skarp sväng, men det är som sagt bara en enkel och snabb skiss! Synd att ingen filmade bara, för det hade varit roligt och se :(
 
Vad gick bra och vad gick sämre? - Jag tyckte överlag att allt gick bra. Det var ingen speciellt jag kände att jag behövde öva på. Men något jag har märkt som var mycket bättre idag jämfört med de andra hoppträningarna är att jag lättare känner av när hästen ska hoppa. Och detta tack vare att jag äntligen räknar galoppsprången innan hinder. Det har jag tyvärr aldrig gjort innan. Men det hjälper något enormt! Det har nämligen varit ett av mina största problem, att jag alltid hoppat före eller efter hästen. Men idag satt alla språng och att jag följde med. Så det är en tumme upp för mig! 
 
Och till sist måste jag säga att denna, gårdagens och förra veckans lektion kan jag leva på länge! Allt har gått så himla, himla bra så jag kan vara glad ett bra tag. Nu gäller det bara att inte bli alltför glad och deppa ihop om det inte går som man vill nästa vecka. Men som sagt, jag kan leva länge på detta ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback