Rökning dödar och luktar illa!

Ett annat tankar-inlägg. Denna gången om rökning, och för andra gången så ska ni som röker inte ta åt er. Jag har inget som helst emot som gör det - så länge ni har respekt för ickerökare, då de flesta jag känner har. Tummen upp för det! Tummar ner för allt annat och personer som är respektlösa..
 
Ännu en gång förstår jag inte hur man kan börja röka när man är i 13 års åldern. Man är ett barn, man ska ta vara på det. Spara pengar till roliga saker - inte slösa pengar på cigaretter. Däremot, är man vuxen och börjar så har jag absolut inget problem med det, men seriöst, 13 åringar? Inte nog med att ni slösar flera 100 spänn i månaden, ni luktar dessutom illa och ni orskar även att ni dör i förtid. Men i och för sig så börjar väl de flesta röka på grund av grupptrycken. Jag tror nog mest att det är därför, men såklart är det väl för att visa att man är tuff och cool. Och då ska jag säga en sak - det är ni definitvit inte cool eller tufft! 
Hur mycket pengar slösar man egentligen på att köpa cigaretter? Hur många köper man per vecka? 2? 3? Om vi säger att man köper 3 paket i veckan som kostar 50 spänn, då har man helt plötsligt slösat bort 600 spänn?!! Varför inte spara dem om köpa ett par nya jeans, en ny tröja eller mat? (Jag älskar mat, så skulle lätt köpa det för 600 spänn, nästan..) Nu handlar visserligen inte allting om pengar utan om hälsa också.
Så om vi ska ta och prata om hälsa istället. För det första får du mycket sämre kondition och sånt märks väldigt lätt. Det har jag definitivt märkt av min omgivning. Man orkar knappt springa någonting och blir väldigt mycket lättare anfådd. D.v.s. lugnorna försämras väldigt mycket p.g.a. varje gång du tar ett bloss så stannar tjära kvar i lugnorna och täpper för "andningsporerna" vilket gör det jobbigare att andas när man tränar. Sen undrar jag verkligen hur många som tycker om att göra det egentligen? Men visst blir man beroende efter ett tag, om man inte har bra självdisciplin, fast det kanske inte beror på det heller? Vad vet jag om det. Men något jag vet är att det luktar sjukt illa. Vissa cigaretter luktar värre än andra. Varför gör det, det egenligen? I alla fall, det beror ju helt och hållet på vilka cigaretter man använder. Men jag ska ge ett exempel, en person jag känner (ska ej gå ut med namn, som ni förstår) luktar inte alls speciellt mycket efteråt. Och jag tycker inte att det är sådär jättejobbigt när hon gör det. Men så för några dagar sedan när jag satt på bussen så klev det på två personer, i min ålder - dvs. 16år - som luktade så sjukt äckligt. De satt dessutom framför mig, så det var verkligen inte roligt att sitta där eftersom det stank så otroligt mycket.
Jag förstår även att en del smakar på det bara för att testa liksom, det försår jag, men där gäller det nog mest om självdisciplin - om man ska fortsätta eller om man bara testat liksom. Fortsätter man så ligger ens självdisciplin på minus 0, enligt mig. Men det beror ju självklart på vem man frågar. Och precis som med alkoholen - to be old and vise, you have to be young and stupid. Det är lite samma sak. Även fast man kanske fortsätter att röka när man är vuxen också.
Det är sjukt ändå hur fort det har ändrats. På bara några få år så har jordens ungdomar börjat röka mer och mer. Jag kan inte minnas att det var så många som rökte för bara några år sedan? Förutom kanske 16, 17 åringar, men 13 åringar? Det har jag inte haft något minne av alls. Det tycker jag bara är dumt. Rökning är absolut inget man ska börja med. Har du lätt för att bli beroende av något - testa inte rökning då för guds skull. Livsfarligt. Och nu låter det som om jag har superkoll på detta, men det har jag verkligen inte och det är jag väldigt glad för. 
Men som sagt så tycker jag inte att det är fel att röka. Eller det var väl fel uttryckt. För fel är det ju egentligen. Men jag tycker inte att man kan bestämma över någon annan om den personen får röka eller inte. Det är helt och hållet upp till den personen att göra det om den vill. Visserligen kan man ju försöka påverka, så att hon/han kanske slutar, men mer än så kan man inte göra. 
Vill ni verkligen att er lunga ska se ut såhär?
Bild lånad från Google.
 
Nu blev det ganska långt här, så samma sak här. Hoppas att ni läste eller i alla fall ögnade igenom! Skulle vara roligt att få feedback/kommentarer om jag ska fortsätta med sådanna här inlägg osv. Kanske tips på vad jag kan skriva om och så. Något ni kanske vill att jag ska skriva om som ni tänker på och se om jag tycker likadant? 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jättebra skrivet! Finns verkligen inget positivt med rökning, tycker inte jag iallafall. Bland det värsta måste ju vara att man stinker något otroligt... Tänk o vara tillsammans med en rökare, jag skulle inte vilja pussas något då iallafall! ^_^

Jag gillar dina tankeinlägg. Kanske kan du skriva ett sånt här inlägg om fester/dricka/ungdomar, jag tror du förstår vad jag tänker på? Jag är en av de personerna som hellre sitter hemma och myser framför filmer med godis istället för att dra på någon fest och dricka alkohol. Skulle uppskatta om du skrev om det, känns som jag är den enda i Sverige som känner så, typ... haha! :)

Svar: Jag har skrivit ett om alkohol. Det står visserligen inte så mycket om fester, men om du jättegärna vill att jag ska skriva om just fester så kan jag göra det! :)
Julia Möllgård

2012-10-06 @ 21:52:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback