Tankar om alkohol...

Ni som läser detta och är kompis med mig, ska definitivt inte ta åt er - för jag älskar er ändå, oavsett! 
 
Detta är tankar som jag har tänkte mycket på under en väldigt lång tid, men som jag har tänkt på om jag ska lägga upp eller inte. Men nu har jag bestämt mig att jag ska göra det. 
Jag förstår inte varför alla dagens ungdomar, från 13-14 år till 16-17år, ska supa sig fulla var och varannan helg. Eller åtminstone dricka alkohol överhuvudtaget - alltså inte supa sig fulla utan dricka och bli påverkade. 
Jag tycker att man ska vänta tills man är 18 år, när det är lagligt att göra det. Varför inte vänta tills dess och ha något att längta till? För det första gör man så sjukt många misstag och de flesta ångrar man efteråt. Jag har själv inga erfarenheter av det, men jag har hört en hel del som gör det. För det andra så förstör man sin kropp i förtid. Varför ska man göra det egentligen? Ska man inte ta och leva som en frisk tonåring och ta vara på de få åren man har innan man fyller 18 - då man får börja dricka alkohol? Det går väl att ha kul utan alkohol? Eller? Jag kan i alla fall det, och jag tycker att det är så mycket bättre! Men ja, jag vet inte riktigt hur det är att ha roligt med alkohol, men jag kan tänka mig hur det är - jag har ju som sagt inte festat med alkohol och druckit mig full. Det är så onödigt enligt mig. Men ja, jag har gjort misstag när jag var lite yngre med alkohol, men en grej hände och just idag är jag så sjukt tacksam för att det hände! Men visst var jag sur just då, men som sagt så var jag en dum yngre tonåring som verkligen inte tänkte efter. Men ja, jag har smakat alkohol - i en väldigt liten mängd - och jag tycker definitivt inte att det är godare än t.ex. Coca-Cola. 
Men bortsett från det här, så förstår jag att man vill testa olika saker och så. Och som ett "uttryck" som finns nu - du måste ha varit ung och dum för att bli gammal och vis. Något sånt är det, och visst stämmer det. Men jag tycker ändå att det är väldigt fel att dricka alkohol så ofta som många ungdomar nuförtiden gör. Men jag tror att det mesta faktiskt är en liten del av grupptryck, att man inte vill känna sig fånig osv. som inte testar det. Men då tycker jag att du ska ställa upp för dig själv och säga att du inte alls vill testa det eller något sånt. Jag vet hur det är och det är definitivt inte roligt. Grupptryck är något av det värsta som finns. Beroende på vad det är, vid sånna här tillfällen så är det definitivt det.
Men det som stör mig mest är väl när 13-14 åringar super sig fulla varje helg. Det är nog en av dem värsta med det här. Och jag kan väl nästan avsluta med att - du är inte cool som gör det. Du förstör bara för dig själv.
Men som jag sagt, jag har inga problem med mina nära och kära som gör det. Eftersom jag på något sätt har vant mig, men jag tycker fortfarande att det är otroligt synd att ni gör det! Jag tycker att ni ska leva livet utan massa skit, ni skulle nog må så mycket bättre då - mest av allt psyksiskt! Flera gånger har jag hört från ett x-antal personer att dem inte ens kommer ihåg vad dom har gjort. Är det verkligen värt det? 
(Bild lånad av Flickr, tillåten "låning"!)
 
Jag vet inte om ni orkade läsa detta, men gjorde ni det. Bra jobbat! Det blev ganska långt, men det mesta av vad jag ville få ut kom med här. Så jag hoppas att ni i alla fall kanske ögnade igenom det om ni inte orkade läsa. 
Ha det bra, så hörs vi!

Kommentarer
Postat av: Louise

Så sant. <3 glad att du visar vad du tycker. :)

Svar: åh tack! och bra att någon håller med mig <3
Julia Möllgård

2012-09-28 @ 10:21:29
Postat av: Anonym

Jag håller med om vartenda litet ord du skriver! Är 15 och har aldrig supit mig full, bara smakat lite. Går typ aldrig på fester. Och jag trivs bra med det! Vem säger att jag måste ut och supa och festa och bete mig pinsamt på nån hemmafest? Jag sitter hellre hemma framför nån film med gott att äta och kanske en kompis... kalla mig töntig men jag gör det jag trivs bäst med, det borde alla göra :)

2012-09-29 @ 23:55:24
Postat av: Anonym

Tror du att man hanterar alkoholen bättre bara för att ens ålder blir en siffra högre på pappret?

2013-11-17 @ 21:27:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback